เบรคไม่อยู่ หรือ อาการเบรคจม ทำอย่างไรดี Break away brake wheel or symptoms do good.

ในกรณีที่เครื่องมีปัญหา ไม่ว่าจะขณะจอดหรือวิ่ง เต็มที่ก็เครื่องดับและนิ่งสนิทไปไหนไม่ได้ แต่ถ้ามีปัญหาเรื่องเบรค ไม่ว่าจะด้วยจากการที่แรงดันในระบบรั่วไหลหรือจะเป็นเบรคจม ที่แรงเสียดทานไม่มากพอที่จะหยุดรถ ยิ่งกับตอนที่รถเคลื่อนที่อยู่ด้วยล่ะก็ ไม่อยากคิดเลยล่ะครับ หลายคนอาจจะเคยได้ยินอาการเบรคจมหรือเฟดกันมาบ้าง แต่พอจะทราบสาเหตุ, การป้องกันและวิธีแก้ปัญหาเฉพาะหน้าของอาการดังกล่าวหรือยัง ถ้ายังล่ะก็ ตาม “นาย T” มาเลยครับ

เบรคจมหรือเบรคเฟด (Brake Fade) คือการสูญเสียประสิทธิภาพในการชะลอความเร็ว ซึ่งเกิดจากความร้อนสะสมในระบบที่สูงมาก อันเนื่องมาจากการใช้เบรคหนักๆ ต่อเนื่องนานๆ (อย่างเช่นตอนลงเขาหรือทางที่ลาดชันมากๆ), ผ้าเบรค-จานเบรคหรือน้ำมันเบรคคุณภาพต่ำ ซึ่งจะทำให้น้ำมันเบรคเดือดง่าย, ผ้าเบรคความฝืดในการสร้างแรงเสียดทานให้กับตัวจานเบรค สรุปก็คือเหยียบจนแป้นเบรคเกือบทะลุ รถก็ยังไม่หยุดไหลนั่นเองครับ แต่นอกจากองค์ประกอบทั้งหมดที่กล่าวมาแล้ว พฤติกรรมการขับขี่ของผู้ใช้ก็มีส่วนทำให้เกิดอาการเบรคเฟดได้อีกด้วยล่ะครับ


ความร้อนกับระบบเบรค เป็นอะไรที่แยกกันไม่ออก เพราะระบบเบรคนั้นอาศัยความฝืดที่เกิดจากผ้าเบรคกับตัวจาน (หรือดุมในกรณีที่เป็นดรัมเบรค) ทำให้ไม่สามารถหลีกเลี่ยงความร้อนสูงๆ ที่เกิดจากการเสียดสีของผ้าเบรคกับตัวจานได้ ตรงนี้ตัวผู้ผลิตเค้าก็ได้เลือกเฟ้นชิ้นส่วนคุณภาพมาให้เราในระดับหนึ่ง สำหรับการใช้งานทั่วไปแล้ว แต่ในกรณีที่เอาไปใช้งานผิดประเภทหรือต้องเจอกับสภาวะที่ต้องเบรคอย่างหนัก หน่วง อย่างแปรสภาพไปเป็นรถแข่ง (อันนี้ไม่สมควรอย่างยิ่ง),บรรทุกหนักและลงเขาหรือทางลาดชัน

พฤติกรรมแลกคงทำอะไรไม่ได้นอกจากต้องหาของแต่งที่คุณภาพสูงกว่ามาเปลี่ยนแทน ซะ (ถ้าคิดว่าจะเอาดีทางนี้อ่ะนะ) ส่วนการบรรทุกหนักหรือกับเส้นทางที่ต้องลงทาง ลาดชันยาวๆ นั้น อาจจะต้องปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการขับขี่กันซักหน่อย (ต้องพึ่ง Engine Brake ด้วย) อย่างการบรรทุกหนักเนี่ย เบรคหน้าต้องรับภาระหนักกว่าเดิมอยู่แล้วครับ เพราะเวลาที่เบรคน้ำหนักจะถ่ายเทมายังล้อคู่หน้าเสมอ ยิ่งขับเร็วก็ยิ่งต้องเบรคหนักกว่าปกติ ซึ่งนั่นหมายถึงการที่เบรคจะต้องรับภาระอันหนักอึ้งตามไปด้วย เพราะฉะนั้นหากต้องบรรทุกหนัก ก็ควรจะใช้ความเร็วพอประมาณ ไม่ใช่ขับระห่ำจนประสิทธิภาพของเบรคเอาไม่อยู่นะครับ


กับการขับรถลงเขาหรือทางลาดที่มีระยะทางค่อนข้างยาว แล้วใช้เบรคอย่างเดียวนั้นไม่ถูกนะครับ เพราะนั่นหมายถึงการโยนภาระให้กับระบบเบรคเพียงอย่างเดียว ลองนึกภาพตามนะครับว่าบนถนนที่ลาดชันเนี่ย น้ำหนักมันก็จะถ่ายเทไปที่ล้อคู่หน้ามากกว่าบนพื้นราบอยู่แล้ว ทีนี้เมื่อเราเบรคน้ำหนักก็จะยิ่งถ่ายเทไปยังที่ล้อค หน้าเยอะตามไปด้วย แล้วอย่างนี้จะไม่ให้เบรคจมยังไงไหวล่ะครับ ดังนั้นเราจึงควรที่จะใช้ตัวช่วยอย่าง Engine Brake ร่วมด้วย ในกรณีที่เป็นเกียร์ธรรมดาก็ง่ายหน่อย เพราะสามารถเปลี่ยนไปใช้เกียร์ 1, 2 หรือ 3 ได้ทันที (ต้องพิจารณาจากความเร็วกับรอบเครื่องเป็นสำคัญ)

ส่วนเกียร์อัตโนมัตินั้นก็ต้องย้ายตำแหน่งคันเกียร์ไปอยู่ที่ L (Low), 1 หรือ 2 แทน และที่จะขาดไม่ได้เลยก็คือแวะพักเป็นระยะๆ เพื่อให้ชิ้นส่วนต่างๆ ของระบบเบรคได้คลายความ ร้อนที่สะสมบ้างนั่นเองครับ แต่หากต้องเผชิญกับการใช้งานดังกล่าวบ่อยๆ “นาย T” ว่าควรจะอัพเกรดชิ้นส่วนต่างๆ ควบคู่ไปด้วยเลยก็ดีครับ อย่างผ้าเบรคทนอุณหภูมิสูงกับน้ำมันเบรค DOT 4 หรือ 5 ก็พอที่จะช่วยป้องกันอาการเบรคจมได้เช่นกันครับ และที่สำคัญคือปรับพฤติกรรมการชะลอและลดความเร็วซักนิดก็ดีครับ เพราะเบรคมีไว้เพื่อลดความเร็วเมื่อต้องการจะหยุดรถ ไม่ใช่ลงทางลาดแล้วหวังพึ่งแต่เบรคอย่างเดียวก็ไม่ได้นะครับ


“นาย T” เคยคุยกับคนขับรถตู้ (รับจ้าง) ซึ่งเคยพาลูกค้าไปทัวร์ภาคเหนือ ซึ่งต้องบรรทุกผู้โดยสารเต็มคันขึ้น-ลงดอยที่ระยะทางก็ไม่ใช่ใกล้ๆ ตอนขึ้นนะไม่เท่าไหร่ เพราะเครื่องยนต์มีกำลังพอ แต่ตอนลงนี่ซิ พี่เค้าเล่นให้ฟังแบบหวาดเสียวว่าบางจังหวะมีอาการเบรคเกือบไม่อยู่ด้วย ดีที่พี่เค้ายังจอดพักให้ผ้าเบรค, จานเบรคกับน้ำมันเบรคได้คลายความร้อนบ้าง ฟังแล้วหวั่นๆ แทนผู้โดยสารเลยอ่ะครับ ก็อย่างที่ “นาย T” บอกนั่นแหละครับ ว่าถ้าเครื่องมีปัญหา เต็มที่ก็จอด แต่ถ้าเบรคมีปัญหาแล้วจะไปเอาอะไรมาลดความเร็วล่ะครับ พี่น้อง ?

ที่มา : http://www.thaicartrick.com
Break away brake wheel or symptoms do good.

In case of a problem. Whether or running while parked. Machine off and full, it still does not completely go. But if there are problems with brakes. Either from a pressure leak in the system or a brake wheel. That is not enough friction to stop the car. The more, the way it was, with the mobile unit. I do not think at offline. Many people may have heard the symptoms fade or brake wheel well to do. But to know the cause, prevention and how to solve the immediate problems of these symptoms or if it is still as it was, "Mr. T" I come offline.

Brake wheel or brake fade (Brake Fade) is loss of efficiency in slow speed. Caused by the heat accumulated in the system very high. As a result of heavy braking. Continued for a long time (Such as when he or way down very steep), Brake - Brake or low quality brake fluid. This allows easy brake fluid boiling, brake friction to create friction with the brake plate. To summarize the key until the brake pedal almost through. Car still not sure enough to stop the flow offline. But also all the elements of the foregoing. The driver of user behavior, it is the cause brakes to fade with each other offline.


Heat the brake system. Is something that does not separate out Because the brake housing, friction caused by brake on the plate. (Or hub in the case of drum brakes), making it impossible to avoid high heat. Caused by the friction of the brake to the wheels. Here he has produced males carefully select quality components to us in some degree. For general use then. But if taken to misuse or conditions that must be faced with very hard braking delay conversion to a race car. (This is not very appropriate), and heavy trucks down the hill or slope.

Behavior exchange would not do anything other than find a souvenir, the higher quality to replace the generous (if thought out better this way Oh I), the load heavy or the path that must be down the steep long that may be required. behavioral change, driving with me just a little (by relying on Engine Brake), a heavy load excellently. Front brakes have been more burdensome than the original is already offline. Time to break because it transfers weight to the front wheels always The more quickly the more drivers have to brake harder. That means that the brakes will be a heavy burden as well. If you have to carry so heavy. It should be moderate speed. Living and non-driver's braking performance is not I took offline.


To drive down the hill or ramp with a relatively long distance. Then use the brakes only I was not offline. Because that means throwing the burden on the braking system alone. Offline as I imagine that on a steep road excellently. It will transfer weight to the front wheels rather than on flat ground already. Now, when we break the more weight will transfer to the wheels c. Face a lot as well. Then this will not sink a brake at what wai offline. Therefore, we should use the help, Engine Brake with a manual transmission if it is a little easier. Because they can shift to gear 1, 2 or 3 immediately (to be determined by the speed around the machine is important.)

That would have the automatic transmission gear to move the cars on the L (Low), 1 or 2 instead, and that will never be without it, it is time to stopover. For parts. The release of the brake. Sure enough heat to accumulate some offline. But if faced with the frequently used "Mr. T" I should be upgrading components. Well along with it. Very high temperature resistance brake with brake fluid DOT 4 or 5 is sufficient to prevent symptoms, such as wheel brakes together offline. The key is behavior modification, and slow down a bit and slow Well. It is intended to reduce the speed brakes to stop car Not down the ramp and look to break, but only I was not offline.


"Mr. T" used to talk to the driver cabinet (OEM), which used to take clients to tour the North. Which must carry a full passenger cars up - down Doi distance is not near. When I was little Because the engine has enough power. But to this City. I hear he played for a few rides that stroke symptoms are nearly impossible with the brakes. Well I parked him to stay the brake, the brake fluid Brake was cool some. Listen to the dreaded other. Oops, I was offline instead of passengers as "Mr. T" said, offline. That if a problem is full parking brake, but if there is a problem and have gotten nothing to slow down at sisters offline?

Source: http://www.thaicartrick.com.


Labels:



comment closed